bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
بازارنیوز خبر می‌دهد؛
اکثر کارشناسان و مسئولان صنعت طیور حاضر به مصاحبه و گفتگو درباره مرغ آرین نیستند که این مسئله بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

گروه کشت و دام بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ مدتی است مرغ لاین آرین، پرونده ویژه‌ای شده که پایگاه خبری- تحلیلی بازارنیوز آن را پیگیری می‌کند و تاکنون نیز چندین گزارش و مصاحبه در این حوزه منتشر کرده است.

نکته بسیار مهم در این زمینه آن است که در روز‌های اخیر، اکثر مسئولان و کارشناسانی که خبرنگار بازارنیوز با آنان تماس گرفته، حاضر به مصاحبه در این زمینه نشده‌اند.

این افراد که ابتدا فکر می‌کردند موضوع مصاحبه چیز دیگری است به محض شنیدن عنوان «مرغ آرین» عنوان کردند که درباره این مساله صحبت نمی‌کنند.

برخی از آن‌ها حتی حاضر نشدند نظرات خود را مطرح کنند تا تحت عنوان منبع آگاه منتشر شود. یکی از این کارشناسان به خبرنگار بازار نیوز گفت: در هفته‌های گذشته اظهار نظری در این زمینه داشتم که برایم چالش‌آفرین بوده و درگیری زیادی ایجاد کرده است.

یکی دیگر از آنان نیز درباره علت عدم تمایل خود به مصاحبه درباره آرین سکوت کرد. به گزارش بازار نیوز، در سال ۹۸ و با اعمال تحریم‌های ظالمانه، آمریکا از ورود گله‌های مرغ اجداد به کشور جلوگیری کرد که این امر می‌توانست منجر به ایجاد چالش‌های جدی در تولید مرغ شود.

به دنبال تدبیر مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر احیای مرغ لاین آرین، مسئولان مربوطه تلاش کردند با احیای این لاین حلقه تحریم را بشکنند، اما متاسفانه به اصلاح نژاد مرغ آرین توجه نشد و همین مساله منجر به آن شد که تولیدکنندگان چندان از مرغ لاین آرین رضایت نداشته باشند.

سکوت عجیب درباره مرغ لاین آرین/ دست اندرکاران تهدید می‌شوند؟  

 

نماینده پیگیر به وزیر منفعل تبدیل شد

وزیر  جهاد کشاورزی که پیش از این در کسوت ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس، به شدت پیگیر احیای مرغ لاین آرین بود، اقدام ویژه‌ای را در زمان وزارت خود، برای آن در نظر نگرفته است.

ساداتی‌نژاد زمانی که در مجلس فعالیت می کرد، به بازارنیوز وعده داده بود که با کارهای انجام شده و همکاری مجلس و دولت، مرغ آرین، تا پایان 1401 همه مرغ‌های اجداد مورد نیاز کشور را تامین می‌کند، در حالی که این اتفاق هنوز رخ نداده و در بهترین حالت، بین 30 تا 50 درصد مرغ‌های کشور، از نژاد آرین است.

 

فرانسه و انگلیس، مظنونان همیشگی

مرغ لاین، نسل اول این حیوانات برای تولید است که پس از آن، مرغ اجداد، مرغ مادر و جوجه یکروزه قرار دارد. فقط 8 کشور در دنیا توانایی تولید و نگهداری از مرغ لاین را دارا هستند که ایران یکی از این کشورهاست.

پس از تضعیف مرغ آرین در دهه 80، مرغ های نژاد انگلیسی و فرانسوی به سرعت جای آن را گرفتند، در حالی که این کشورها به ایران مرغ لاین نمی دادند و آنچه تحویل تهران می شد، مرغ اجداد بود.

حال با توجه به این که تکاپویی در کشور ایجاد شده بود که در زمینه مرغ به خودکفایی برسیم و این می توانست برای مرغ های انگلیسی و فرانسوی در بازار ایران، خطر آفرین باشد، اکنون شاهد هستیم که فعالان و مسئولان این حوزه از صحبت در خصوص مرغ لاین آرین واهمه دارند و گویا تهدید هم شده‌اند.

این شاید بتواند یک پرونده مهم در زمینه امنیت غذایی به حساب بیاید که چه کسانی از خودکفایی کشور در صنعت مرغ ناراحت‌اند و در این مسیر دست‌انداز ایجاد می‌کنند و می خواهند ایران در غذای خود، محتاج کشورهایی با سابقه دشمنی باشد؟

حال آنکه این دو کشور در سال 98 سوء نیت خود را نشان دادند و با تبعیت از تحریم‌های آمریکا، از تحویل مرغ اجداد به ایران خودداری کردند.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: